Otroštvo v Jugoslaviji, ki je obstajala med letoma 1945 in 1991, je bilo prežeto s specifičnimi družbenimi, političnimi in gospodarskimi razmerami, ki so oblikovale vsakdanjik otrok. Skupnost je imela močno vlogo – sosedje so se poznali, pomagali in se družili, otroci pa so preživljali dneve zunaj, na ulicah, dvoriščih in v naravi. Priljubljene igre, kot so nogomet, ristanc, gumitvist in igre z žogo, so bile del vsakdanjika, prav tako pa branje knjig, kino in gledališče.
Vendar pa je otroštvo v Jugoslaviji prineslo tudi praktična znanja in veščine, ki so se z leti izgubile. Z napredkom tehnologije in spremembami življenjskega sloga današnji otroci ne poznajo več nekaterih veščin, ki so bile nekoč samoumevne.
Tri izgubljene veščine, ki bi bile danes še kako uporabne
1. Praktične spretnosti
Otroci v Jugoslaviji so že zgodaj obvladali osnovna opravila, ki so jih pripravljala na življenje. Šivanje, pletenje, vezenje, kuhanje, vrtnarjenje, popravila električnih naprav in hišna opravila so bila del vsakdana. Ti otroci so v odraslost vstopili s širokim naborom praktičnih znanj, ki so jim omogočala, da bolje poskrbijo zase in za druge.
2. Komunikacija
V času brez pametnih telefonov in računalnikov so otroci več časa preživeli z ljudmi. Naučili so se pristopiti do sovrstnikov, navezovati stike s starejšimi in se vključevati v skupinske pogovore. Introvertirani otroci so kljub temu znali vzpostaviti stik z drugimi, saj je bila osebna interakcija ključnega pomena.
3. Popravljanje stvari
Danes pogosto zamenjamo pokvarjene predmete za nove, a v Jugoslaviji je bilo to drugače. Otroci so se naučili popravljati igrače, oblačila, obutev, pohištvo in celo belo tehniko. Ko se je nekaj pokvarilo, so to videli kot priložnost za učenje in reševanje težav, ne pa za takojšnje nakupovanje.
Se lahko kaj naučimo iz preteklosti?
Ali drži, da današnji otroci teh veščin več ne poznajo? Nekateri menijo, da sodoben način življenja ne spodbuja teh znanj, drugi pa opozarjajo, da bi se morali vrniti k osnovam, ki omogočajo večjo samostojnost in prilagodljivost.
Kaj pa vi menite? Ali bi morali otrokom znova približati te veščine, ki so bile nekoč nepogrešljive?