Alan Watts (1915–1973) je začel kot duhovnik v anglikanksi cerkvi. Če nebi padel na skušnjavo, bi mogoče bil zelo uspešen teolog. Bil je karizmatičen govornik, pisatelj in popularizator vzhodnjaške filozofije na Zahodu, ki je s svojo retorično spretnostjo, izjemno inteligenco in eklektičnim pristopom pritegnil široko občinstvo. Njegove interpretacije zena, taoizma in hinduizma so navdihovale generacije iskalcev duhovnosti, a njegova filozofija, ki je obljubljala osvoboditev od družbenih in psiholoških omejitev, je bila polna filozofskih napak, pristranskosti in neiskrenosti. Klical se je “filozofski zabavljač”. Na koncu je izgubil smisel za življenje.

V New Yorku Watts ni mogel najti tako živahne filozofske skupnosti, kot jo je užival v Londonu, zato se je pridružil episkopalni cerkvi v upanju, da bo vodil preporod mističnega krščanstva.
FOTO: Lionsroar
Tragično je, da je Wattsovo življenje in smrt odražala prav tiste pomanjkljivosti, ki jih najdemo v njegovih idejah. Njegova pot samouničenja, povezana z alkoholizmom in osebnimi boji, kaže na to, da je njegova filozofija tlakovala pot samouničenja. Ko je zapustil dar prave duhovnosti je padel pod vzhodnjaškimi vplivi – filozofija, ki ga je konzumirala in jo je zagovarjal, ni ponudila trdnih temeljev za soočanje z resničnostjo. Uničila ga je.
Tragični konec Alana Wattsa
Alan Watts je umrl novembra 1973 pri starosti 58 let zaradi srčne odpovedi, ki je bila močno povezana z njegovo dolgotrajno odvisnostjo od alkohola. Kljub njegovemu javnemu podobi kot enterteinerja in duhovnega učitelja, ki je zagovarjal notranji mir in enost z vesoljem, je Watts v zasebnem življenju trpel zaradi osebnih demonov. Njegov alkoholizem, več propadlih zakonov in odtujenost od družine so bili v nasprotju z njegovimi nauki o harmoniji in osvoboditvi od ega. Filozofija, ki je poudarjala zanikanje individualnega jaza in sprejemanje življenja kot “igre”, se je izkazala za nezadostno, da bi Wattsa obvarovala pred samodestruktivnim vedenjem. Namesto da bi njegova filozofija vodila k notranjemu ravnovesju, je njegovo življenje razkrilo razkorak med njegovimi besedami in dejanji, kar postavlja pod vprašaj verodostojnost njegovega nauka.
Wattsova smrt ni bila le osebna tragedija, temveč tudi opozorilo, da lahko privlačne, a plitke duhovne ideje vodijo v zmedo in pomanjkanje smisla. Njegova filozofija, ki je zavračala odgovornost in racionalne strukture, je morda prispevala k njegovi nezmožnosti soočanja z lastnimi notranjimi konflikti. V nadaljevanju bomo analizirali tri ključne Wattsove ideje, jih ovrgli z objektivnimi filozofskimi merili in pokazali, kako so lahko prispevale k njegovi poti samouničenja.
Wattsove ideje in njihove filozofske napake
1. Iluzija jaza
Wattsova ideja: Watts je, navdihnjen z budizmom, trdil, da je individualni jaz iluzija, ki nas ločuje od enotnosti z vesoljem. Po njegovem mnenju je občutek ločenega jaza vir trpljenja, osvoboditev pa dosežemo z zavedanjem, da smo del kozmične celote. To idejo je pogosto predstavljal kot pot do duhovne svobode.
Nedoslednost glede etične odgovornosti
Wattsovo zanikanje jaza je v nasprotju z eksistencialistično filozofijo (npr. Sartre ali Levinas), ki poudarja, da je individualnost ključna za etično odgovornost. Če jaz ne obstaja, kako lahko utemeljimo moralno odgovornost za dejanja? Watts ne ponudi koherentnega odgovora, kar vodi v etično praznino.
Neiskrenost: Ignoriranje praktičnih implikacij
Wattsova ideja je privlačna, a neiskrena, saj ne obravnava, kako naj posameznik deluje v družbi, kjer so pravice in dolžnosti vezane na individualnost. Njegova filozofija ostaja abstraktna in ne ponuja praktičnih smernic in se otresa odgovornosti.
Zanikanje jaza lahko vodi v zmanjšanje osebne odgovornosti, kar je morda vplivalo na Wattsovo nezmožnost soočanja z lastnimi odvisnostmi. Če je jaz iluzija, zakaj bi se trudil premagovati osebne slabosti? Ta ideja lahko spodbuja pasivnost in brezbrižnost do lastnega vedenja, kar se odraža v Wattsovem alkoholizmu in nesposobnosti vzdrževanja stabilnih odnosov.
2. Kritika Svetega pisma kot avtoritativnega
Alan Watts ni razumel Svetega pisma, v videu, kjer njegove trditve razkrivajo površinsko razumevanje, intelektualno nepoštenost in filozofske napake. Wattsov poskus diskreditiranja Svetega pisma in krščanske teologije temelji na poenostavitvah, pristranskosti in zavajajočih posplošitvah, ki ne zdržijo resnega filozofskega ali zgodovinskega pregleda, a kljub temu so mnogi, ki so padli pod njegov vpliv.
3. Napačna predstavitev avtoritete Svetega pisma kot arbitrarne cerkvene odločitve
Watts trdi, da je Sveto pismo produkt Katoliške cerkve, ki je avtoritativno določila kanon in mu podelila veljavo zgolj na podlagi svoje tradicije. Pravi, da “sprejemamo Sveto pismo na besedo Cerkve”, kar implicira, da je njegova avtoriteta umetna in brez globljih temeljev.
- Filozofska napaka: Redukcionizem in ignoriranje teološke epistemologije
Wattsova trditev zreducira proces kanonizacije na administrativno odločitev, kar je intelektualno nepošteno. Kanon Stare in Nove zaveze ni bil določen arbitrarno, temveč skozi stoletja razprav, ki so temeljile na teoloških kriterijih, kot so apostolsko poreklo, liturgična uporaba in skladnost z vero. Filozofsko gledano, Watts ignorira epistemološke temelje krščanske teologije, ki trdi, da je Cerkev delovala pod vodstvom Svetega Duha. Tudi če zavračamo to prepričanje, mora kritika upoštevati celoten proces, kar Watts opušča. Njegova poenostavitev spominja na logično zmoto, kjer napada karikaturo namesto dejanskega argumenta.
- Pristranskost: Zaničevanje institucionalne avtoritete
Wattsova kritika Cerkve kot avtoritete je pristranska, saj implicitno poveličuje vzhodnjaške tradicije, ki naj bi bile brez institucionalnih omejitev. Vendar tudi vzhodnjaške tradicije, kot je budizem, imajo svoje kanone (npr. Pali kanon), ki so bili določeni z institucionalnimi procesi. Wattsovo podcenjevanje Cerkve razkriva njegovo ideološko nagnjenost, ne pa objektivno analizo.
- Nepoštenost: Selektivno izpuščanje zgodovinskih dejstev
Watts zamolči, da so zgodnje krščanske skupnosti že pred koncilom v Rimu (382) široko priznavale večino novozaveznih besedil kot svete. Na primer, Irenej Lyonski v 2. stoletju že navaja štiri evangelije kot avtoritativne. Wattsova trditev, da je Cerkev enostransko “podelila” avtoriteto, je zavajajoča in ignorira organski razvoj kanona.
Wattsova karikatura Svetega pisma kot cerkvenega izdelka spodbuja ciničen odnos do religioznih besedil, kar lahko vodi v intelektualno lenobo in zavračanje duhovnih virov brez resnega premisleka. Ta pristop je morda prispeval k njegovemu lastnemu moralnemu relativizmu, ki ga je vodil v samodestruktivno vedenje.
Watts primerja Sveto pismo z Vedami, Koranom in budističnimi sutrami, trdeč, da so vse enako “božansko navdihnjene” glede na prepričanja privržencev. Pravi, da je razprava o tem, katero besedilo je pravilno, nesmiselna, ker ni nepristranskega sodnika. Enačenje teh besedil brez analize njihovih epistemoloških temeljev je intelektualno neodgovorno. In Watts je to počel zelo pogosto.
Watts namerno zamolči bistvene razlike med svetimi besedili. Na primer, krščanstvo poudarja zgodovinsko odrešenje, islam absolutno monoteizem, budizem pa psihološko osvoboditev. Njegova enačba teh besedil je nepoštena, saj ne obravnava njihovih specifičnih trditev ali dokazov.
Wattsov relativizem spodbuja duhovni nihilizem, kjer nobeno besedilo nima prednosti, kar vodi v pomanjkanje moralnih in duhovnih vodil. To je tako, kot če bi rekel, da recimo Ciciban ima isto intelektualno vrednost kot Enciklopedija. To je morda vplivalo na Wattsovo lastno življenje, kjer je pomanjkanje trdnih temeljev prispevalo k njegovemu alkoholizmu in nestabilnosti.
4. Napačna interpretacija Jezusove božanskosti
Wattsova trditev: Watts trdi, da je Jezus doživel “kozmološko zavest” in da smo vsi potencialno božanski, a krščanstvo to zaduši z “pedestalizacijo” Jezusa kot edinstvenega Sina Boga. Pravi, da je krščanstvo institucionaliziralo krivdo, saj vernikom vsiljuje nedosegljiv ideal.
Filozofska napaka: Ignoriranje teološke metafizike
Wattsova trditev, da je Jezus zgolj mistik, ignorira krščansko metafiziko, ki poudarja Jezusovo edinstveno naravo kot Boga-človeka (npr. nicejska veroizpoved). Filozofsko gledano, krščanstvo ne zanika božanskega potenciala ljudi (npr. theosis v pravoslavju), ampak poudarja Jezusovo ontološko edinstvenost. Wattsova razlaga je redukcionistična in ne upošteva teološke kompleksnosti. Pristranskost: Vsajanje vzhodnjaških konceptov
Wattsova ideja, da smo vsi božanski, temelji na hinduističnem konceptu Brahmana. Njegova kritika in idejaje bolj projekcija njegovega sincretizma kot utemeljena analiza.
Nepoštenost: Spekulativna razlaga Jezusa
Wattsova trditev, da je Jezus zgolj izrazil mistično izkušnjo ignorira primarne vire (npr. evangelije, pisma apostola Pavla), ki podpirajo krščansko razumevanje. Njegova interpretacija nima zgodovinske ali tekstualne podlage.
Wattsova kritika krščanstva spodbuja zavračanje strukturiranih religij, kar vodi v subjektivizem in pomanjkanje duhovne discipline.
Watts je bil izjemno učen v širšem smislu, a drugače zelo plitko, z željo da bi vse združil v eno, je celotna filozofija postala šibka in zavajajoča, saj spodbuja relativizem, skepticizem in zavračanje strukturiranih sistemov. Njegove napake – redukcionizem, pristranskost in nepoštenost – so prispevale k zmedi med njegovimi poslušalci in morda k njegovi lastni duhovni in osebni destabilizaciji. Njegova filozofija, ki zavrača odgovornost in racionalnost, je bila morda ključni dejavnik v njegovi poti samouničenja.
Watts je kritiziral Sveto pismo kot togo, legalistično besedilo, ki omejuje duhovno svobodo. Trdil je, da je produkt zgodovinskega konteksta in da slepo sledenje njegovim naukom duši pristno duhovno izkustvo.
Watts je neprestano ignoriral kompleksnost teoloških interpretacij Svetega pisma. V krščanski tradiciji (npr. pri Avguštinu ali sodobnih eksegetih) se Sveto pismo razume kot večplastno besedilo, ki zahteva alegorično in duhovno razlago, ne le dobesedno branje. Wattsova kritika reducira Sveto pismo na karikaturo.
Poveličevanje vzhodnjaških tradicij
Watts se osredotoča na legalistične vidike Svetega pisma (npr. starozavezne zakone), medtem ko ignorira njegove etične, zgodovinske in duhovne dimenzije, kot je nauk o ljubezni ali milosti. To je metodološko nepošteno.
5. Romantiziranje vzhodnjaškega in zavračanje zahodnjaškega dualizma
Watts je kritiziral zahodnjaško mišljenje zaradi domnevnega dualizma (npr. ločevanje med Bogom in svetom, duhom in materijo), ki naj bi vodilo v razdrobljeno razumevanje resničnosti. Zagovarjal je vzhodnjaške poglede, ki poudarjajo enotnost.
Zavračanje dualizma lahko vodi v moralni relativizem, kjer ni jasnih razlik med prav in narobe. Za Wattsa je ta relativizem morda olajšal opravičevanje njegovega destruktivnega vedenja, saj ni sprejemal moralnih ali družbenih omejitev. Njegova filozofija enotnosti ni ponudila praktičnih orodij za obvladovanje osebnih kriz.
6. Njegovi kritiki so tudi vzhodnjaki
Kritiki, kot sta zen mojstra Philip Kapleau in D.T. Suzuki, obtožujeta Wattsa, da je napačno razumel ključne koncepte zen budizma in da je vzhodnjaške filozofije reduciral na “pop duhovnost” za zahodno občinstvo. Wattsov pristop naj bi bil knjižni, brez resne prakse, kar vodi v poenostavljene in zavajajoče interpretacije. Podobno akademiki kritizirajo njegovo zavračanje krščanske teologije kot zgolj institucionalne dogme, kar kaže na pomanjkanje poglobljenega razumevanja.
7. Moralne pomanjkljivosti in neskladje med naukom in življenjem
Kritiki, kot so Gary Snyder in Monica Furlong, izpostavljajo Wattsovo nemoralno vedenje – alkoholizem, prešuštvo in zanemarjanje očetovskih dolžnosti – kot dokaz, da ni živel v skladu s svojimi nauki o enosti in duhovni osvoboditvi. Trdijo, da njegovo zanikanje tradicionalnih moralnih kodeksov spodkopava verodostojnost njegove filozofije. Alan se je izgubil v svoji filozofiji.
8. Filozofija kot pot samouničenja
Wattsova filozofija, ki je poudarjala svobodo, enotnost in zavračanje struktur, je bila privlačna, a pomanjkljiva. Njegovo zanikanje jaza, kritika Svetega pisma in zavračanje dualizma so vodili v subjektivizem in relativizem, ki nista ponujala trdnih temeljev za soočanje z življenjskimi izzivi. Wattsonov “nejaz” ni imel trdne podlage. Njegov alkoholizem in osebni boji kažejo, da njegova filozofija ni zagotovila notranjega miru ali praktičnih rešitev. Namesto tega je morda spodbudila pasivnost in brezbrižnost do lastnih slabosti, kar je privedlo do njegovega tragičnega konca. Vzhodnjaško romantiziranje ga je potegnilo vase tako, da ni zmogel več borbe.
Alan Watts je bil karizmatičen, inteligenten, a problematičen mislec, čigar ideje so bile pogosto bolj retorično privlačne kot filozofsko utemeljene. Njegove trditve o iluziji jaza, kritika Svetega pisma in zavračanje dualizma so polne poenostavitev, pristranskosti in neiskrenosti, kar jih naredi ranljive za filozofske ovržbe. Tragično je, da je njegova filozofija, ki je obljubljala osvoboditev, prispevala k njegovi poti samouničenja. Wattsonov primer opozarja, da duhovne ideje, ki zavračajo odgovornost in racionalnost, lahko vodijo v osebno in družbeno škodo. Bil je lažni prerok, ki je bil na dobri poti a na koncu zašel v samouničenje.
9. Negativne posledice Wattsovega pristopa
- Duhovna zmeda: Njegova pop duhovnost je privlačna, a pomanjka globine, kar vodi v relativizem in pomanjkanje moralnih vodil. Postavil je temelje New Age-a, ki pogosto ljudi spravi v hude duševne stiske.
Osebna destabilizacija: Wattsov alkoholizem, prešuštvo in zanemarjanje družine odražajo njegovo zavračanje moralnih omejitev, kar je morda posledica njegove filozofije.
- Kulturni vpliv: Njegova trivializacija religij je prispevala k zahodni apropriaciji vzhodnjaških tradicij, kar spodkopava njihovo integriteto.
Zaključek: Alan Watts – Med vplivom, pomanjkljivostmi in prošnjo za njegovo dušo
Wattsova smrt leta 1973, pri 58 letih, zaradi srčne odpovedi, povezane z alkoholizmom, je žalosten opomnik, da njegova filozofija ni ponudila trdnih temeljev za soočanje z življenjskimi izzivi.
Njegovi prijatelji, so se ga spomnili po njegovem “nalezljivem smehu”, so v njem videli človeka, ki je kljub svojim slabostim širil veselje in modrost.
Kljub temu ne moremo spregledati temne plati. Njegovi boji z alkoholizmom, nakazujejo na duševni boj, ki ga je sam opisal kot “ekstatično pijančevanje”, in njegovo nezmožnost, da bi se spremenil, kar je povzročilo osebne in družinske bolečine. Wattsova zavrnitev formalnih praks, kot je meditacija, in institucionalnih struktur je morda odražala njegovo željo po svobodi, a tudi prispevala k njegovi nestabilnosti. Wattsova filozofija je poudarjala osvoboditev od navezanosti na jaz, a ni mogla premagati njegovih lastnih odvisnosti. Ker jaz obstaja, ter zmore narediti spremembo, če je le podrejeno Božjemu načrtu. Vsak, ki gre proti temu, je kot da bi plaval proti toku.
Bil je človek, ki je iskal resnico, čeprav jo je imel vseskozi pred očmi. Zato v duhu krščanske ljubezni, ki jo je Watts morda podcenjeval, ponujamo molitev za njegovo dušo:
“O Bog, Stvarnik vsega, usmili se duše Alana Wattsa, ki je iskal resnico in navdihoval mnoge, a se boril z lastnimi slabostmi. Naj najde mir v Tvojem objemu in naj Tvoja milost ozdravi njegove rane. Amen.”
Wattsov primer nas uči, da duhovnost zahteva ravnovesje med svobodo in odgovornostjo, med iskanjem in disciplino. Njegova zapuščina je lekcija – tako o tem, kaj lahko dosežemo, kot o tem, čemu se moramo izogniti.