Prihod Kristjanov v Ameriko je trajno končal žrtvovanje nedolžnih otrok med staroselci – Od barbarskih ritualov k življenju in dostojanstvu

Od krvi bogov k daru življenja: Prihod kristjanov je končal nočno moro staroselskih otrok

by Davorin
81 Ogled 9 Čas Branja

Ko je vera ustavila krvave rituale: Kako je krščanstvo končalo žrtvovanje otrok v Amerikah

Arheologi odkrivajo strašne dokaze o stotinah žrtvovanih otrok – toda resnica o kolonializmu je kompleksnejša, kot bi mislili

Na vrhu perujskega vulkana Llullaillaco, na 6.739 metrih nadmorske višine, so arheologi odkrili tri mumificirane otroke – stare 13, 5 in 4 let – žrtvovane Inkom pred več kot 500 leti. V njihovih laseh so našli sledi kokaina in alkohola, v želodcih ostanke zadnjega obroka. To niso bile nesreče. Bile so načrtovane žrtve, del zapletenih verskih ritualov, ki so zahtevali nedolžno kri.

Ko govorimo o veličastnih kulturah predkolumbovske Amerike – Aztekih, Majih in Inkah – pogosto omenjamo njihovo izjemno arhitekturo, znanje o astronomiji in izpopolnjene umetnosti. A pod tem sijajem se je skrival temen del njihovega sveta: verski sistem, v katerem je bilo življenje otrok dar bogovom.

FOTO: John Verano, Tulane University

FOTO: John Verano, Tulane University

Arheologi in zgodovinarji so odkrili dokaze o tisočih žrtvovanih otrocih po vsej Ameriki. Ti nedolžni otroci so bili ubiti v obredih, ki naj bi pomirili jezne bogove in zagotovili dež, rodovitnost ali zmago v vojni.

Pri Aztekih so deček ali deklica postala daritev boginji dežja Tláloc, ker so verjeli, da njihove solze prinašajo padavine. Njihova telesa so končala na oltarjih templja v Tenochtitlanu, srca so bila izrezana, kosti pa razstavljene na tzompantlih – zidovih lobanj. Arheologi so na območju današnjega Ciudad de Méxica našli več kot 600 človeških lobanj, večinoma otrok.

Pri Majih v Chichén Itzá so otroke žive metali v sveti cenote – podzemno vodno jamo – kot dar bogu Chaacu. Genetske raziskave so pokazale, da so bili mnogi žrtvovani dvojčki, kar je še poglobilo simboliko žrtve.

V Andih so Inki izvajali obred capacocha, v katerem so najlepše otroke iz plemiških družin odpeljali na vrhove Andov, jih omamili s kokinim listjem in chicho (koruznim vinom) ter jih tam pustili umreti v mrazu – kot “dar nebu”. Leta 1999 so na gori Llullaillaco našli tri mumificirane otroke, stare 4, 5 in 13 let – posvečene smrti zaradi božanske volje.

Screenshot

Zgodovinarji ocenjujejo, da je bilo v zadnjem stoletju pred prihodom Evropejcev v teh obredih ubranih na tisoče otrok letno.


Prihod luči: krščanstvo proti kulturi smrti

Ko je leta 1492 Krištof Kolumb odprl pot v Novi svet, ni prinesel le ladij in zastav – prinesel je civilizacijo, utemeljeno na veri v enega Boga, ki je človeško življenje postavil nad vse druge daritve.

Ko je Hernán Cortés leta 1519 vstopil v Tenochtitlan, je zapisal:

»Njihovi templji so oblite s krvjo, vonj smrti visi v zraku, njihovi bogovi so lačni človeških src.«

Za španske misijonarje, ki so spremljali osvajalce, so bili prizori grozljivi. Duhovniki, kot sta Bernardino de Sahagún in Toribio de Benavente (Motolinía), so se osebno soočali z azteškimi svečeniki in zahtevali konec žrtvovanj. V letih po padcu Tenochtitlana (1521) so prepovedali človeške daritve in na vrhovih templjev zgradili cerkve, da bi simbolično pokazali, da se je kri ustavila in da je na oltar prišla milost.

V Peruju so po zatonu Inkov jezuiti in dominikanci odločno preganjali obred capacocha. Otroke so namesto žrtvovanja krstili in jih poučevali o Bogu, ki ne zahteva krvi, ampak srce.

To svetopisemsko načelo je postalo temelj moralne preobrazbe, ki je v nekaj desetletjih izkoreninila tisočletno prakso človeških žrtev.


Glas proti nasilju – tudi znotraj Cerkve

Čeprav je osvajanje pogosto prineslo trpljenje in zlorabe, so številni krščanski misijonarji postali glasniki pravičnosti.
Med njimi Bartolomé de las Casas, menih, ki je odločno nasprotoval suženjstvu in nasilju nad staroselci, ter v Madridu zahteval, da so »Indijanci ljudje z dušo, ne orodje za delo«.

FOTO: Worldhistory.org

FOTO: Worldhistory.org

Papež Pavel III. je leta 1537 izdal znamenito bulo Sublimis Deus, v kateri je razglasil:

»Indijanci so resni ljudje, ki imajo razumevanje in sposobnost sprejeti vero.«

S tem je Cerkev uradno obsodila njihovo zasužnjevanje – odločitev, ki je kasneje vplivala tudi na razvoj sodobnih človekovih pravic.


Od krvi do življenja: nova etika sveta

Krščanstvo je prineslo radikalno spremembo pogleda na otroka.
Otrok ni bil več “dar bogovom”, temveč dar Boga človeku.
Misijonarji so ustanavljali sirotišnice, šole in bolnišnice, kjer so otroci prvič v zgodovini dobili zaščito in izobrazbo.

V Novi Španiji (današnji Mehiki) so frančiškani in dominikanci odprli prve šole za staroselce, kjer so učili branje, pisanje in katehezo. V Peruju so jezuiti zgradili redukcije – naselja, kjer so staroselce zaščitili pred suženjstvom in nasiljem kolonistov.

Zgodovinar Charles Gibson pravi:

»Krščanstvo je ustavilo kri na oltarjih, a odprlo srce svetu. Vse napake kolonizacije ne morejo izbrisati dejstva, da se je z vero končala ena največjih tragedij človeške zgodovine – žrtvovanje otrok.«


Zapletena resnica, a jasen rezultat

Da, evropska kolonizacija je prinesla tudi bolezni, izkoriščanje in nasilje. A moralna resnica ostaja: s prihodom krščanstva se je v Amerikah končalo ritualno ubijanje otrok.

To ni politična, temveč zgodovinska in arheološka resnica.
Po letu 1521 ni več dokazov o sistematičnih človeških žrtvovanjih. Azteški tzompantli so izginili, sveti cenote Majev so postali le kraji spomina, inkovske gore pa so nehale prejemati otroške žrtve.

Prihod kristjanov v Ameriko je pomenil več kot osvajanje ozemelj – bil je boj med kulturo smrti in kulturo življenja.
Od oltarjev, prekritih s krvjo, do oltarjev, kjer se daruje kruh in vino – ta zgodovinski prehod je prinesel novo razumevanje človeške vrednosti.

Danes, pet stoletij pozneje, ko več kot 80 % prebivalcev Latinske Amerike izpoveduje krščanstvo, se ta resnica nadaljuje: življenje ima vrednost, ker ga je dal Bog.

To ni le zgodba o zgodovini. To je spomin, da vera lahko spremeni svet – in da je Kristusova žrtev na križu dokončno nadomestila vse krvave oltarje preteklosti.


“Svetloba je zasvetila v temi, in tema je ni mogla premagati.” (Jn 1,5)

Priporočamo

Komentiraj

Luč na vaši poti