Kaj je mit o »temnem srednjem veku«? In zakaj bi ga morali končno pokopati?

“Mit o srednjem veku” pomeni napačno predstavo, ki jo imajo moderni ljudje o obdobju od približno 500–1500 po Kr. Najpogostejši miti so ustvarjeni v renesansi, razsvetljenstvu in progresivni ideologiji, da bi prikazali Cerkev kot zaviralca razvoja. To je propaganda, ne zgodovina.

by Davorin
51 Ogled 34 Čas Branja
Gre za eno najuspešnejših in najdlje trajajočih propagandnih kampanj v zahodni zgodovini – t. i. »mit o temnem srednjem veku« (Dark Ages myth). Ta mit ni nastal zaradi zgodovinskih dejstev, ampak zaradi ideoloških in političnih potreb renesanse, razsvetljenstva in kasneje sekularnega progresivizma. Si pripravljen-a vzeti red pill ali ostati v Matrici?
Sodobni zgodovinarji se večinoma strinjajo, da je ta izraz zavajajoč in netočen, saj je srednji vek obdobje pomembnih inovacij, kulturnega razcveta in kontinuitete z antiko.

MIT O SREDNJEM VEKU je zmotna predstava, da je bilo obdobje med približno 500–1500 po Kr. “temno”, nazadnjaško, brez znanstvenega napredka in v celoti podrejeno zatiralni Cerkvi. Ta mit je bil oblikovan v renesansi, okrepljen v razsvetljenstvu in še danes pogosto služi ideološkim namenom.

V šolah nas učijo preproste zgodbe: antika je bila slavna, potem je prišla tema, nato pa renesansa vse rešila. Ta pripoved je lažja za pomnjenje kot resnica, a je prav tako resnična kot trditev, da je bila Zemlja ravna – ironično, nekaj, za kar zmotno mislimo, da so verjeli prav srednjeveški ljudje.

Resnica? Nihče izobražen v srednjem veku ni verjel v ploščato Zemljo. To je bil mit, izmišljen šele v 19. stoletju.

🛠️ Kaj smo resnično podedovali od Srednjega veka?

Srednji vek ni bil tema med dvema žarnicama, ampak kablovje, ki je omogočilo, da luči sploh svetijo.

  • 🎓 Univerze: Institucija (profesorji, fakultete, diplome, akademska svoboda) je srednjeveški izum.

FOTO: Grok Imagine

  • 🏥 Bolnišnice: Javne bolnišnice za vse, ne le za bogate, so krščanski izum samostanskih bolnic.

  • 💰 Finance: Bančništvo, zavarovalnice in dvostavno knjigovodstvo.

  • ⚙️ Tehnologija: Mehanične ure, težki plug, tripoljni sistem, vodni in vetrni mlini, očala.

  • ⚖️ Politika in Pravo: Parlamentarizem (npr. Magna Carta 1215), vladavina prava, kanonsko pravo, koncept omejene oblasti, sodni postopek.

  • 🔬 Znanost: Srednjeveška logika in empirizem (Bacon, Grosseteste) sta temelj znanstvene metode.

Zakaj je mit nastal in zakaj vztraja?

  1. Renesansa: Humanisti (Petrarca) so sebe želeli prikazati kot “povratek svetlobe”, zato so prejšnje obdobje (Medium Aevum) označili za temno.

  2. Razsvetljenstvo: Filozofi (Voltaire, Gibbon) so potrebovali sovražnika (Cerkev), da bi utemeljili svojo ideologijo “razuma” in zlomili njen kulturni vpliv.

  3. Moderna Ideologija: Uporaba srednjega veka kot “strašila” omogoča diskreditacijo krščanstva, tradicionalnih vrednot in upravičevanje lastne superiornosti (“če nočete nazaj v srednji vek…”).

Mit je torej ideološko orožje, ki služi za nadzor sedanjosti z diskreditacijo preteklosti. Srednji vek je bil v resnici dinamičen most, poln dosežkov, in temelj moderne civilizacije.

Mit, ki je postal orožje

Ko danes nekdo reče: “Ne bodi srednjeveški!”, v resnici ne misli na zgodovino – ampak uporablja propagandni konstrukt, ki je star več stoletij. Ta mit je bil ustvarjen z jasnim ciljem: diskreditirati krščanstvo, izbrisati njegove zasluge in sodobnim ideologijam odpreti prostor, da same sebe razglasijo za “svetlobo”.

A ko pogledamo podatke, mit razpade. Tako trdijo vsi resni zgodovinarji.


Najpogostejši miti o “temnem srednjem veku”

14. stol. iluminacija (Laurentius de Voltolina, cca 1350) prikazuje univerzitetno predavanje v Bologni. Tak prizor priča o živahnem intelektualnem življenju v srednjem veku. Prve univerze (Bologna 1088, Oxford 1096, Pariz 1150 …) so nastale prav v tem obdobju, kar postavlja pod vprašaj pojem “temačnega” srednjega veka.

1. MIT: »Srednji vek je bil temen, nazadnjaški in brez znanosti.«

REALNOST: Srednji vek je v resnici rodil prve univerze v Evropi (Bologna, Oxford, Pariz), kjer so se zbirali in izobraževali učenjaki. Znanost in tehnika nista zamrli, ampak sta doživeli razcvet: na področju mehanike, optike, matematike in kmetijstva je prišlo do velikih inovacij. V tem času so vodni in vetrni mlini množično zaživeli (že v 11. st. je v Angliji delovalo prek 5.600 mlinov medievalists.net), uvedli so mehanične ure (13. stoletje) za natančno merjenje časa, izumili očala za izboljšanje vida, napredovali v metalurgiji itd. Krščanski učenjaki (npr. Roger Bacon, Robert Grosseteste) so razvijali empirične pristope in ohranjali znanstveno vedoželjnost. Galileo Galilei ni bil žrtev nekega “srednjeveškega mraka” – živel je v 17. stoletju – in njegovo sojenje je imelo več opraviti z renesančno politiko kot s srednjeveško znanostjo. Srednji vek torej nikakor ni bil intelektualno mrtvilo, ampak obdobje postopnega vzpona znanja.


2. MIT: »Ljudje so verjeli, da je Zemlja ravna.«

REALNOST: Nihče izobražen v srednjem veku ni resnično verjel v ravno Zemljo – ta ideja je moderna izmišljotina. Že antični Grki so empirično dokazali kroglasto Zemljo, in to znanje je prešlo v srednji vek. Srednjeveški učenjaki so brali Aristotela in Ptolemeja, ki oba jasno omenjata okroglo Zemljo, in srednjeveške šole so to dejstvo poučevale. Zgodovinarja znanosti Lindberg in Numbers poudarjata, da skoraj vsak srednjeveški krščanski učenjak priznava sferičnost Zemlje (poznali so celo njeno približno obsežnost) en.wikipedia.org. Mit o “ploščati Zemlji” se v resnici pojavi šele v 17. stoletju v okviru protestantskih polemik in nato v 19. stoletju, ko so nekateri avtorji pretirano očrnili srednji vek, da bi poudarili “osvobajajoč” vpliv razsvetljenstva en.wikipedia.org.


3. MIT: »Kristjani so uničili znanje antike.«

REALNOST: Daleč od tega – večino antične literature in znanja so ohranili ravno cerkveni samostani in učenjaki. Če ne bi bilo srednjeveških menihov prepisovalcev, bi dela filozofov, kot so Platon, Aristotel, Ciceron, najverjetneje zgubila sled v obdobju preseljevanja narodov in barbarstva. V samostanskih skriptorijih so menihi stoletja požrtvovalno prepisovali rokopise in tako prenesli zaklade antike naslednjim generacijamlithub.com. Poleg tega sta tako islamski svet kot krščanska Evropa sodelovala pri prenašanju starega znanja: arabskih učenjakov (npr. v Španiji in na Siciliji) Evropejci niso dojemali kot sovražnikov, ampak so preko njih ponovno odkrili Aristotela in druge antične avtorje. Srednjeveška Evropa torej ni uničila antičnega znanja, temveč ga je preživela in presegla.


4. MIT: »Srednji vek je bil čas nasilne teokracije, kjer je Cerkev vladala z železno roko.«

REALNOST: Evropski srednji vek je bil v resnici čas pravnih in političnih inovacij. Cerkev in teologi so razvili kanonsko pravo ter uveljavili načelo, da so tudi kralji podrejeni višji, Božji postavi – s tem so omejevali samovoljo posvetnih vladarjev. Že v 13. stoletju so nastajali parlamenti in stanovske skupščine (npr. Magna Carta na Anglijskem 1215 omeji kraljevo moč). Vladar v srednjem veku ni bil absolutni tiran; moral je upoštevati pravila in pravice, ki so jih priznavali cerkveni in posvetni zakoni. Ta srednjeveški koncept omejene oblasti pod vrhovno postavo je neposredni prednik moderne vladavine prava in zahodne ideje svobode. Namesto “teokratične teme” vidimo v srednjem veku temelje, iz katerih zrastejo ustavne svoboščine. Cerkev je pogosto igrala vlogo posrednika med ljudstvom in vladarji ter krotila samovoljo plemstva.

5. MIT: »Ženske so bile v srednjem veku povsem brez pravic in vrednosti.«

REALNOST: V srednjeveški družbi položaj žensk ni bil enak današnjemu, a vseeno niso bile brez pravic. Ženske so lahko dedovale zemljišča in premoženje, upravljale posesti in obrti, nekatere so vodile trgovske cehe v mestih. Poznamo primere izobraženih in vplivnih žensk: npr. Hildegard von Bingen je bila cenjena učenjakinja in svetovalka v 12. stol., Eleanora Akvitanska je kot vladarica imela veliko politično moč, številne opatinje v samostanih so imele avtoriteto nad velikimi ozemlji. Krščanstvo je vpeljalo idejo duhovne enakovrednosti duš in dostojanstva vsake osebe, kar je v evropski kulturi začelo počasi izboljševati tudi družbeni pogled na ženske. V resnici se je položaj žensk v Evropi začel postopno izboljševati prav v srednjem veku (sicer z vzponi in padci), medtem ko so nekatere revolucionarne dobe novega veka ženskam celo odvzele pravice, ki so jih prej uživale pod srednjeveškimi zakoni.

6. MIT: »V srednjem veku je vladal nerazum in praznoverje, vse intelektualno pa je zamrlo.«

REALNOST: Srednjeveški misleci so v resnici postavili temelje logike in sistematične misli. V šolah in na univerzah so razvili sholastično metodo – strog sistem argumentiranja, debate in sklepanja, ki je združeval vero in razum. Teologija je postala znanstvena disciplina z lastno metodologijo (sv. Tomaž Akvinski idr.), nastale so prve enciklopedije znanja (Isidor iz Sevilje, Beda Častitljivi). Srednjeveški človek ni bil le vraževeren kmet; mnogi so bili učenjaki, pesniki, arhitekti, pravniki. Koncept “temačnega srednjega veka” je v veliki meri konstrukt razsvetljenskih filozofov, ki so s takšno propagando želeli dokazati, da so šele oni prinesli “luč razuma” po dolgih stoletjih teme. A ta “tema” je bolj mit kot resničnost – srednjeveška družba je v intelektualnem pogledu gradila most med antiko in modernim časom, ne pa prekinila tradicije razuma..

Screenshot

7. MIT: “Srednji vek je bil doba stalne revščine in lakote.”

REALNOST: V resnici je srednji vek doživel agrarno revolucijo, ki je povečala blaginjo. Kmetje so uvedli triletno kolobarjenje namesto dotedanjega dvoletnega – s tem so obdelovali več zemlje in dvignili pridelek. Izum težkega pluga s kovinsko lemežem in podkev za konje je omogočil obdelovanje težkih, glinenih tal severne Evrope, ki so bila prej slabo izkoriščena. Posledično so se pridelki in produktivnost močno zvišali, rodovitna ilovnata tla so postala najdonosnejša in srednji vek je doživel populacijski in gospodarski razcvet, z rastjo mest in trgov. VIR: sciencenordic.com Seveda so se dogajale tudi lakote (npr. velika lakota 1315–17 po vrsti slabih letin), a občasne krize so značilne za vsako obdobje. Splošna slika pa je, da so srednjeveške inovacije postavile temelje za kasnejšo agrikulturno produktivnost Evrope.

8. MIT: “Umetnost in kultura srednjega veka sta bili primitivni in povsem podrejeni religiji.”


REALNOST:
Notranjost gotske katedrale v Chartresu (1194–1250) – eden največjih dosežkov srednjeveške arhitekture. Srednjeveške katedrale niso bile le verska središča, ampak tudi dokaz tehnične genialnosti in umetniške ustvarjalnosti tiste dobe.
Srednjeveška umetnost in kultura sta izjemno bogati. Romanska in gotska arhitektura sta ustvarili veličastne stavbe (npr. katedrala Notre-Dame v Parizu, Chartres, Kölnska katedrala), ki še danes osupljajo s svojo lepoto in inženirskimi rešitvami (oboki, oporniki, vitraži). Srednji vek je dal literarne mojstrovine: epos (npr. Pesem o Rolandu), viteške romance, lirsko poezijo trubadurjev in prvič literaturo v ljudskih jezikih (Dantejeva Božanska komedija, Chaucerjeve Canterburyjske zgodbe). Tudi glasba se je razvijala – od enoglasnega gregorijanskega korala do bogate večglasne polifonije v poznem srednjem veku. Res je, da je bila večina umetnosti usmerjena v religiozne teme, vendar to ni omejilo ustvarjalnosti, ampak jo je pogosto navdihnilo: umetniki so pod pokroviteljstvom Cerkve slikali freske, iluminirali rokopise, gradili katedrale in pisali glasbo, ki jo po umetniški vrednosti težko označimo za “primitivno”.

9. MIT: “Inkvizicija v srednjem veku je bila množično morilsko orodje terorja.”


REALNOST: Zgodovinska inkvizicija je obstajala, a slika o njenih “milijonih” žrtev je močno pretirana. Inkvizicija je bila cerkveno sodišče, ustanovljeno za preganjanje herezij – delovala je po pravnih postopkih, zaslišanju prič, zbiranju dokazov in je v marsičem uvajala standarde, ki jih posvetna sodišča tedaj niso imela (npr. pisni zapisi pričanj, možnost zagovornika). Število usmrtitev, ki jih je inkvizicija dejansko izvršila, je bilo relativno nizko. Na primer, v španski inkviziciji (najbolj razvpit veji inkvizicije, ustanovljeni 1478) je bilo skupno v skoraj 350 letih delovanja usmrčenih okrog 3–5 tisoč ljudi en.wikipedia.org – večina obsojencev je namesto tega dobila milejše kazni (pokoro, zapor, izgon) ali bila oproščena. Za primerjavo: v samo nekaj letih v času francoske revolucije (1790. leta) je bilo usmrčenih preko 16 tisoč “krščanskih sovražnikov” v obdobju terorja. To ne opravičuje nobene krutosti, pokaže pa, da je predstava inkvizicije kot neprimerljivo krvave institucije pretirana. Velik del mita o inkviziciji izvira iz protikatoliške propagande 19. stoletja, ko so pisatelji s senzacionalnimi številkami (včasih celo desetine milijonov!) želeli očrniti cerkveno preteklost. Danes zgodovinarji na podlagi arhivov inkvizicije ugotavljajo, da ta institucija – četudi za današnje pojme zgrešena – ni bila tako krvava, kot pravi legenda: v postopkih je inkvizicija pogosto ravnala bolj pravno urejeno in manj krvavo kot posvetna sodišča tistega časa.

10. MIT: “V srednjem veku ni bilo omembe vredne trgovine ali naprednega gospodarstva.”


REALNOST: Srednjeveška Evropa je oživila trgovino in postavila temelje finančnemu sistemu, ki ga poznamo danes. V 12.–13. stoletju so znani veliki sejmi (na pr. v pokrajini Champagne v Franciji), kjer so trgovci z vse Evrope (in širše) izmenjavali blago – od angleške volne do začimb in svile iz Orienta. Po severni Evropi je delovala Hanzeatska liga trgovskih mest, ki je povezala baltske in severnomorske luke v močno gospodarsko mrežo. Italijanske mestne države (Benetke, Genova, Firence) so obvladovale trgovske poti v Sredozemlju in razvile napredne finančne instrumente: uvedle so menice, kredite, zavarovanja in prve banke (prve bančne hiše se pojavijo v 14. stol.). Že viteški red templarjev je v 12.–13. stol. opravljal bančne storitve (hranjenje in prevoz denarja za romarje). Prav tako se v srednjem veku razvije dvostavno knjigovodstvo in kompleksni pogodbeni odnosi v obrti (cehi) in trgovini. Poleg tega je bila Evropa povezana s svetom: prek Svilne ceste so prihajali izdelki in izumi iz Azije, arabski trgovci in pomorščaki so jo povezovali z Afriko. Gospodarska slika srednjega veka je torej slika počasne, a vztrajne rasti in povezovanja: pojavile so se mesta kot središča obrti in trgovine, nastal je premožen meščanski stan. Ideja, da je bilo tisočletje “mrtve” ekonomije, je mit – v resnici je bila to doba nastanka kapitalizma v zametkih.

Kaj je srednji vek v resnici?

Je obdobje:

  • tehnološke revolucije,

  • znanstvene rasti,

  • nastanka univerz,

  • pravne in politične inovacije,

  • duhovne in umetniške eksplozije,

  • razvoja kapitalizma,

  • ustanovitve bolnišnic,

  • izumov, ki jih danes jemljemo kot samoumevne.

Srednji vek ni bil raj. Imel je vojne, kugo, lakoto, krivice.
Tako kot vsaka doba, tudi naša.

Glavni razlog, da imamo danes tako popačeno predstavo o srednjem veku, tiči v ideoloških konstruktih, ki so jih ustvarili kasnejši časi. Negativna podoba srednjega veka se je rodila, ker je vsaka nova doba želela povzdigniti sebe – in najlažje je to storila tako, da je očrnila predhodno obdobje.

  • Renesansa: Renesančni humanisti v 14. in 15. stoletju (na čelu s pesnikom Petrarkom) so skovali izraz “medium aevum” – srednja doba – za tisočletje med antiko in njimi. Radi so govorili, da prinašajo “novo luč” po dolgih stoletjih teme. Da bi sebe prikazali kot preporod antične veličine, so morali srednji vek označiti za nazadnjaško praznino. Tako je nastal prvi sloj mita: srednji vek kot mračna doba med dvema zlatima obdobjema (klasično antiko in renesanso).

  • Razsvetljenstvo: Filozofi 17. in 18. stoletja (Voltaire, Gibbon, Diderot in drugi) so šli še dlje. Srednji vek so opisali kot čas skrajnega fanatizma, praznoverja in zatiranja, ko naj bi Cerkev “ugasnila luč razuma”. Njihov motiv ni bila zgolj zgodovina, temveč politika – želeli so dokončno zlomiti politično in kulturno moč Katoliške cerkve v družbi. Eden najučinkovitejših načinov je bil pokazati Cerkev kot domnevnega krivca za tisočletje nazadovanja. Če so ljudje verjeli, da je Cerkev 1000 let dušila napredek, so lažje upravičili razsvetljenske reforme, ki so Cerkev odrinile. To obdobje je ustvarilo tudi mit, da sta vera in znanost “večno v konfliktu” – tezo, ki sta jo v 19. stoletju s popularnimi knjigami širila John Draper in Andrew White, četudi je v njihovih delih “več fantazije kot dejstev”

  • Protestantska in sekularna propaganda (19. stoletje): V 19. stoletju, zlasti v anglosaškem svetu, so se protestantski zgodovinarji navezali na razsvetljensko sliko “temačnega katoliškega srednjega veka”, da so upravičili svojo reformacijo. Srednji vek, prežet s Katoliško cerkvijo, je moral biti prikazan kot zabloda, iz katere je šele protestantizem “rešil” Evropo. Istočasno so sekularni liberalci ter pozneje marksisti v 19. in 20. stoletju govorili o “fevdalni temi”, ki naj bi jo šele njihova doba razsvetlila. Vsaka ideologija novega veka je srednji vek uporabila kot negativ, na podlagi katerega je poveličevala lastne “svetle” dosežke.

  • Moderni čas in popkultura: Tudi v 20. in 21. stoletju mit vztraja. Številni filmi, romani in popularna kultura (npr. fantazijske serije in igre, ki povzemajo podobo surovega, umazanega srednjega veka) utrjujejo stereotipe zaradi dramatičnosti in zabave. V šolah se pogosto površno uči o srednjem veku kot o nekakšni “slepi ulici” civilizacije. Poleg tega sodobni ideološki nasprotniki religije radi pribijejo vsako tradicionalno stališče na križ srednjega veka – z drugimi besedami, dovolj je reči “Ali hočete nazaj v srednji vek?” in debata je končana. Tako se izraz “srednjeveško” danes uporablja kot žaljivka za karkoli, kar odstopa od moderne progresivne miselnosti. Mit živi naprej, ker je koristen: kdor nadzira podobo preteklosti, lažje upraviči svojo vizijo sedanjosti.

A dejanja, ki so oblikovala današnji svet – univerze, bolnišnice, banke, pravna država, znanstvena metoda, visoka umetnost – se rodijo prav v “temi”, ki to nikoli ni bila.

Pomembno je poudariti, da se zgodovinarji 21. stoletja vse bolj distancirajo od teh starih mitov. Sodobne študije kažejo, da so številne trditve razsvetljenskih in viktorijanskih piscev o srednjem veku enostavno napačne. Z večjo dostopnostjo virov in kritičnim pristopom zgodovinarji ugotavljajo, da “temačni vek” kot tak nikoli ni obstajal – to je bil konstrukt, ki je dolgo preživel, ker je služil določenim interesom.

Srednji vek v pravi luči

Ko opustimo propagando in pogledamo dejstva, se prikaže drugačna slika srednjega veka. Ne smemo idealizirati – srednji vek ni bil raj na zemlji; poznal je vojne, kuge, lakote in krivice, tako kot vsako zgodovinsko obdobje. Toda bil je tudi čas neverjetne ustvarjalnosti, postopnega napredka in kontinuirane rasti. V tisoč letih srednjega veka je Evropa iz razvalin Zahodnega rimskega imperija zgradila novo civilizacijo.

Namesto da bi bil “črna luknja med dvema žarnicama” (antiko in renesanso), je bil srednji vek prej kablovje, ki je povezalo tok med starimi in novimi časi in omogočilo, da sta renesansa in modernost sploh zasijali. Univerze, znanstvena metoda, bolnišnice, banke, parlamenti – vse te ustanove, na katere smo ponosni v moderni zahodni družbi, imajo korenine v srednjem veku. Zahodna civilizacija s svojimi vrednotami ni nastala kljub krščanskemu srednjemu veku, temveč v veliki meri zaradi njega.

Mit o “temačnem srednjem veku” je služil kot orodje, da smo pozabili, od kod prihajamo, in da smo precenjevali, kam smo prišli. Čas je, da to orodje odložimo. Označevati nekaj za “srednjeveško” ne bi smelo biti žaljivka, temveč nas spodbuda, da znova odkrijemo tisočletje, ki je dalo toliko temeljev našemu svetu. Bolj ko srednji vek postavljamo v pravo, zgodovinsko luč, bolj razumemo sami sebe. Zavedamo se, da “napredek” ni linearna vzpenjajoča se črta, ki se začne šele z razsvetljenstvom, ampak kontinuum, v katerem ima tudi srednji vek ključno mesto.

Priznati dosežke in značilnosti srednjega veka ne pomeni romantično poveličevati preteklosti, ampak iskati resnico. In resnica nam pove naslednje: srednji vek je bil dinamičen, kompleksen in človeku prijazen toliko, kot so mu dopuščale okoliščine. Iz njega se lahko marsikaj naučimo – o vztrajnosti znanja, o tem, kako vera in razum lahko sobivata, in o tem, kako se civilizacija gradi skozi stoletja sodelovanja, ne pa s pretrganimi nitmi. Srednji vek si zasluži, da ga vidimo brez predsodkov – kot živi del naše skupne zgodovinske identitete.

Če bomo to zmogli, se ne bomo več bala “povratka v srednji vek” kot prazne grožnje, temveč bomo v njem prepoznali obdobje, ki nam je zapustilo bogato dediščino. S tem se osvobodimo manipulativnih klišejev in bolje cenimo pot, ki je človeštvo pripeljala do današnjega dne. Srednji vek končno stopa iz mita in v resnico – in ta resnica nas lahko le obogati.

Resnična “tema” je bila vedno drugje:
V manipulaciji zgodovine, ki jo ideologije uporabljajo, da bi utišale kristjane, izničile njihovo dediščino in zahod odrezale od njegovih korenin.

Viri: Sodobne zgodovinske raziskave in literatura (npr. Rodney Stark: The Victory of Reason; James Hannam: God’s Philosophers; raziskave Stephena J. Goulda, Davida Lindberga idr.) vse bolj potrjujejo zgornje ugotovitve. Za nadaljnje branje glej reference

en.wikipedia.org

lithub.com

sciencenordic.com

medievalists.net

itd., ki osvetljujejo resnični prispevek srednjega veka k človeškemu razvoju.

Priporočamo

Komentiraj

Luč na vaši poti