Zanimivo

Od nepismenosti do učiteljstva: Neverjetna zgodba najmlajšega temnopoltega profesorja na Cambridgeu

19.03.2023

 

 

 

 

Fant z avtizmom, ki do poznih najstniških let ni znal brati ali pisati,

je zdaj 20 let pozneje najmlajši temnopolti profesor na univerzi Cambridge.

Jasonu Ardayu so kot otroku diagnosticirali globalni razvojni zaostanek,

kar je vplivalo na njegovo sposobnost, da se nauči govoriti in brati. 

Brez besed do 11. leta so terapevti celo napovedali, da bo svoje odraslo

življenje preživel v oskrbovanem stanovanju, kar bo zahtevalo vseživljenjsko podporo.

37-letnik je zdaj prevzel eno najprestižnejših profesorskih mest na eni izmed

najboljših svetovnih univerz – in je najmlajši temnopolti, ki mu je to uspelo.



Kljub temu, da je odraščal z učnimi težavami v prikrajšanem predelu

Claphama v Londonu, je moral svetu postaviti ogromno vprašanj. Arday, ki zdaj poučuje sociologijo, se spominja, da je razmišljal:

»Zakaj so nekateri brezdomci? Zakaj je vojna?" "Spomnim se, da sem razmišljal, če mi ne bo uspelo kot nogometaš,

potem želim rešiti svet." Končno se je naučil brati in pisati v najstniških letih in po študiju na

Univerzi v Surreyu postal učitelj športne vzgoje. Vedel je, da želi študirati in se naučiti več, a za to ni imel dovolj usposabljanja ali navodil.


 

»Ko sem začel pisati akademske naloge, nisem vedel, kaj počnem.

Nisem imel mentorja in nihče mi ni nikoli pokazal, kako naj pišem.”

"Postopek medsebojnega pregleda je bil tako krut, da je bilo skoraj smešno,

vendar sem ga obravnaval kot učno izkušnjo."

Pri 27 letih je na steno svoje spalnice v hiši svojih staršev napisal:

"Nekega dne bom delal v Oxfordu ali Cambridgeu."

Spominja se svojega študentskega prijatelja Sandra Sandija, ki mu je rekel:

"Mislim, da lahko to storiš – mislim, da se lahko pomerimo s svetom in zmagamo."




Ponoči je pisal prispevke in študiral, podnevi pa je delal kot učitelj športne

vzgoje – sčasoma je postal priznan profesor z dvema magisterijema in doktoratom

iz pedagoških študij na liverpoolski univerzi John Moores.

Med študijem za doktorat leta 2015 je souredil prelomno poročilo za Runnymede Trust,

»Aiming Higher«, o rasnih in etničnih neenakostih na britanskih univerzah.

Leta 2018 je objavil svoj prvi samostojni članek.

Istega leta si je uspešno pridobil mesto višjega predavatelja na univerzi Roehampton,

preden se je preselil na univerzo Durham, kjer je bil izredni profesor sociologije.

Nasledil je še eno prestižno profesorsko mesto na Pedagoški šoli Univerze v Glasgowu,

zaradi česar je bil takrat eden najmlajših profesorjev v Združenem kraljestvu.



Od takrat je pisal knjige in bo 6. marca začel v Cambridgeu kot profesor sociologije

izobraževanja, v upanju, da bo ljudi iz premalo zastopanih okolij navdihnil

za visokošolsko izobraževanje. Arday se je zdaj pridružil petim drugim

temnopoltim profesorjem na instituciji.

»Moje delo se osredotoča predvsem na to, kako lahko odpremo vrata več ljudem

iz prikrajšanih okolij in resnično demokratiziramo visoko šolstvo.

"Upam, da mi bo to, da sem na mestu, kot je Cambridge, dalo vzvod za vodenje

te agende na nacionalni in svetovni ravni."

In morda bo le rešil svet – ali svoj kotiček.